Educational innovation and technologies. Theoretical contributions and practical reflections

Main Article Content

María José Vila Costa
Mariano Andrés Harracá

Abstract

The objective of this article is to contribute to a reflection on the field of educational innovation and its link with educational technologies, focusing on Higher Education teaching practices. For this, a multiple approach is proposed, which includes both the review of specialized literature and reflection on various sources, providing a variety of perspectives that aim to build complementarity when advancing in the understanding of the phenomenon that we observe. Under this multiple and diverse approach, the writing can be thought under the figure of the essay, as it does not respond to a documentary investigation as such, but rather to a broad reflection that seeks to expand questions. Some perspectives of philosophy and the sociology of knowledge are recovered; as well as reflections on the teaching practice itself at the Higher Level that allow problematizing and expanding the debate around "educational technologies", usually linked to ICT and the digital world. The article intends to develop a complex look with the intention of enabling new questions that, in turn, build a critical vision about the way in which educational innovation is thought and in which educational practices linked to technologies are carried out.

Article Details

How to Cite
Vila Costa, M. J., & Harracá, M. A. (2023). Educational innovation and technologies. Theoretical contributions and practical reflections. "Tramas Sociales” Revista Del Gabinete De Estudios E Investigación En Sociología (GEIS), 5(05), 87-103. Retrieved from https://memoriaeuropae.unsj.edu.ar/index.php/tramassociales/article/view/1002
Section
Artículos (para dossier y temáticas libres)
Author Biographies

María José Vila Costa

Prof. y Lic. En Ciencias de la Educación por la UNSJ. Doctora en Ciencias de la Educación por la UNC. Estudios Posdoctorales en Educación de Gestión Social en FLACSO. Docente de las cátedras: Epistemología, Práctica Profesional Orientada a la Investigación y Psicología de los Grupos e Instituciones. Áreas de investigación actual: problemáticas adolescentes y juveniles en la escuela secundaria, dinámicas de desarrollo en la UNSJ.

Mariano Andrés Harracá

Licenciado y Profesor en Sociología (UBA), Especialista en Gestión Educativa (FLACSO), Especialista en Epistemologías del Sur (CLACSO). Es docente e investigador en la carrera de Ciencias de la Educación (FFHA -UNSJ). Actualmente se encuentra finalizando su doctorado en Ciencias de la Educación sobre prácticas educativas innovadoras (UNC).

References

Aguerrondo, I. y Xifra, S. (2002) Cómo piensan las escuelas que innovan. Buenos Aires: Papers
Baquero, R.; Diker, G.; Frigerio, G. (Comp.) (2007) Las formas de lo escolar. Buenos Aires: Del estante.
Burbules, N. y Callister, T. (2001). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Barcelona: Granica.
Byung-Chul, H. (2013). La sociedad de la transparencia. Buenos Aires: Herder
De Sousa Santos, B. (2006) A gramática do tempo: Para uma nova cultura política. Porto: Ediciones Afrontamento.
Foucault, M. (2008). Tecnologías del yo. Buenos Aires: Paidós.
Infobae (13 de septiembre de 2016). La carta del profesor uruguayo que conmueve al mundo de la educación. Recuperado de https://www.infobae.com/sociedad/2016/09/13/la-carta-del-profesor-uruguayo-que-conmueve-al-mundo-de-la-educacion/
Jara, I. (2017) “TIC en las escuelas: desarrollando habilidades TIC para el Aprendizaje”, en Delich, A (et. al.) Educación y TIC: de las políticas a las aulas. Buenos Aires: Eudeba.

Krona, M. (2015). Contravigilancia y videoactivismo desde la Plaza Tahrir. Sobre las paradojas de la sociedad contravigilante. En Sierra F. y Montero D. (eds.) Videoactivismo y movimientos sociales (pp. 211-232). Barcelona: Gedisa.

Libedinsky, M. (2013). Educación y TIC, una cuestión de innovación didáctica. Virtualidad, Educación y Ciencia, 4(7), pp. 70-74. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/6180

Lipsman, M. (2007) Prácticas de innovación en la enseñanza universitaria. Dominguezia, Vol. 23 (1)
Lipsman, M; Salvatierra, F; et al. (2010) Enseñanza universitaria: innovación en tecnología y pedagogía. V Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología.
Litwin, E. (Comp.) (2005). Tecnologías educativas en tiempos de Internet. España: Amorrortu.
Lugo, M.T. (2014). Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. (Coord.) Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina 2014. IIPE-UNESCO.
Maggio, M. (2012) Enriquecer la enseñanza. Los ambientes de alta disposición tecnológica como oportunidad. Buenos Aires: Paidós.
Maggio, M. (2018) Reinventar la clase en la universidad. Buenos Aires: Paidos

Maggio, M.; Lion, C. y Perosi, M.V. (2014). Las prácticas de la enseñanza recreadas en los escenarios de alta disposición tecnológica. Revista Polifonías, Universidad Nacional de Luján, Año III, Nº 5.
Martínez, F.J (1995). Las ontologías de Michel Foucault, Madrid: FIM. Recuperado de: https://www.theoria.eu/dictionary/T/tecnologias_yo.htm
Peirone, F. (2019). El saber tecnológico. De saber experto a experiencia social, Revista VESC Nº 18, Univ. Nac. de Córdoba, Córdoba, pp. 66-80. Disponible en línea: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/23043
Poggi, M. (2011) Innovaciones educativas y escuelas en contextos de pobreza. Evidencias para las políticas de algunas experiencias en América Latina. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.
Roig, H. (2018). Educación y tecnologías: aportes de la investigación sobre las prácticas de enseñanza. Virtualidad, Educación y Ciencia, 9(16), 175-181. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/20485/20184

Sabulsky, G. & Danieli, M.E. (2016). La formación en tecnología en la era inteligente de la técnica. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 26 (1).
Sabulsky, G. (2007) La integración de nuevas tecnologías como problema metodológico. Universidad Nacional de Córdoba.
Sabulsky, G. (2020). Del determinismo tecnológico al bricolaje digital. Sentidos y prácticas en tensión. Educación, Formación e Investigación, 10 (6).
Southwell, M. (2011). La educación secundaria en Argentina. Notas sobre la historia de un formato, en Tiramonti, G. Variaciones sobre la forma escolar (pp. 35-70) Rosario: Homo sapiens.