Associated Planning and Management of Urban Mobility Oriented to the Development of Peripheries. Towards a Model of State-Civil Society Articulation. Technological and Social Development Project (PDTS)–UNSJ. Year 2023-2025
Main Article Content
Abstract
This project aims to develop a model for planning and managing urban mobility in consolidating areas, applicable to localities and neighborhoods in the western region of Greater San Juan, including the departments of Rivadavia and Rawson. It emerges in the context of the modernization of public transportation driven by the Provincial Government of San Juan, sparking debates about the need for compatibility with the territorial model.
The proposal integrates stakeholders and actions into mobility policies aimed at the development of peri-urban territories, promoting the participatory construction of a social and environmental identity. It focuses on strengthening the institutional and organizational framework of the sector by coordinating work agendas, projects, and programs to enhance action capacities and access to funding.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de atribución (BY) no comercial (NC) compartir igual (SA) 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que: a) otorgue el crédito correspondiente al autor/a, proporcione un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios, b) no utilice el material con fines comerciales y c) si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir las contribuciones bajo la misma licencia que el original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
References
Arocena, J., & Marsiglia (2017). La escena territorial del desarrollo (Primera Edicion). Montevideo: Taurus.
Avellaneda, P. G. (2008). Movilidad cotidiana, pobreza y exclusión social en la ciudad de Lima. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
Banco Mundial (2014): El transporte público, herramienta para reducir la pobreza en Latinoamérica. Disponible en: https://www.bancomundial.org/es/news/feature/2014/09/16/transporte-publico-herramienta-para-reducir-la-pobreza-en-latinoamerica
Barreto, M., & Lentini, M. (2015). Hacia una política integral hábitat: Aportes para un observatorio de política habitacional en Argentina. Buenos Aires: Café de las Ciudades.
Calthorpe, P. (1993). The new American metropolis: Ecology, community, and the American dream. Nueva York: Princeton Architectural Press.
Cervero, & Kockelman (2010). 3D's Travel demand. Los Ángeles California.
Cervero, Robert, and Roger Gorham (1995). Com muting in transit versus automobile neighborhoods. Journal of the American Planning Association 61: 210-25.
Crane, R. (2004). The Influence of Urban Form on travel. Sage Publications, Inc.
Center for Transit Oriented Development (2008). Station area planning: How to make great transit-oriented places. Washington, DC: Reconnecting America.
Dittmar, H. y S. Poticha (2004). “Defining transit-oriented development: The new regional building block”. En The new transit town: Best practices in transit-oriented development. Editores: H. Dittmar y G. Ohland, xiii y 253.
Grupo de Planificación Renacimiento (2011). “A framework for transit oriented development in Florida”. Orlando, FL. http://www.fltod.com/renaissance/docs/Products/FrameworkTOD_0715.pdf.
Hernández, Diego (2012). Activos y estructuras de oportunidades de movilidad: Una propuesta analítica para el estudio de la accesibilidad por transporte público, el bienestar y la equidad. EURE (Santiago), 38(115), 117-135. https://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612012000300006
Jáuregui, J. M. (2012). Estrategias de articulación urbana. Nobuko.
Lafranchi, G., Duarte, J. I., & Granero, G. (2018). La expansión de los Grandes Aglomerados Urbanos argentinos. CIPPEC. Recuperado a partir de http://www.cippec.org/publicacion/la-expansion-de-los-grandes-aglomerados-urbanos-argentinos/
Link, F. (2013). En Soja, E. W. Seeking Spatial Justice. U of Minnesota Press.
Morales Barragán, Federico (2020): El territorio como construcción social y el pensamiento sistémico: aportes al debate sobre la cohesión territorial. In: Factores críticos y estratégicos en la interacción territorial. Desafíos actuales y escenarios futuros. Asociación Mexicana de Ciencias para el Desarrollo Regional A. C., Ciudad de México
Poticha, D. y. (2006). Defining Transit Oriented Development. California: UC Press.
Soja, E. (1996). Thirdspace: Journeys to Los Angeles and Other Real-and-Imagined Places. Oxford: Blackwell Publishers.